Obchody święta odzyskania niepodległości przybrały w naszej szkole rozmaite formy, bo pojęcia Ojczyzny, Narodu, czy samej Niepodległości są wielowymiarowe.
Jako preludium potraktowaliśmy zakończenie ubiegłego roku szkolnego, podczas którego refleksji poddaliśmy autostereotypy na temat Polski i Polaków, podejmując tym samym próbę rozbicia krzywego zwierciadła, w którym mamy skłonność się przeglądać. Materiał do wakacyjnych przemyśleń miał nas przygotować do świadomego przeżywania święta.
Polskość przetrwała czas zaborów w dużym stopniu dzięki dbałości naszych przodków o język ojczysty i rozwój literatury polskiej. Zatem takie inicjatywy jak Dyktando Niepodległościowe czy udział w konkursie recytatorskim "Ja i Ojczyzna to jedno" były naszym skromnym wkładem w kultywowanie tej tradycji. Gościliśmy w szkole grupę teatralną, która przedstawiła spektakl na podstawie "Dziadów". Arcydramat Mickiewicza to utwór definiujący ważną część także i współczesnego nam patriotyzmu.
Istotnym elementem tożsamości narodowej jest pamięć o przeszłości i cześć oddawana bohaterom, tym, którzy oddali życie za Ojczyznę na polu walki oraz w codziennej, mniej spektakularnej, a jakże ważnej pracy. Włączyliśmy się więc w akcję "Jaślanie w Stulecie Niepodległości pamiętają o zapomnianych Rodakach", a także odwiedziliśmy jasielskie cmentarze.
Apogeum obchodów była uroczysta akademia w szkole oraz udział w miejskich uroczystościach. Wspólne odśpiewanie Hymnu Narodowego miało wymiar celebracji zarówno tej najbliższej sercu pieśni, jak i naszej polskości, przeżywanej w tych dniach w sposób szczególny.